ضرورت تغییر نگاه دولت به صنعت خودرو

«آلبرت بغزیان» کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با انتقاد از جایگاه و دخالت دولت در صنعت خودرو تاکید کرد: اگر خودروساز نمی تواند قیمت تمام شده را کاهش دهد و اگر دولت واقعا به دنبال تامین منافع مردم است، واردات را محدود نکند؛ چرا که خودروی وارداتی با عوارض و مالیات معقول ارزان تر از خودروی بی کیفیت داخلی تمام می شود.

«آلبرت بغزیان» اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با «تحریریه» با اشاره به اینکه وقت عبور از محدودیت واردات خودرو دیر زمانی است که به سر آمده و رقابت و رشد در این صنعت وابسته به واردات خودروی خارجی است، گفت: وقتی خودروی خارجی وارد نشود و از آن سو دولت مدیران صنعت خودروسازی را تعیین کند و دستورات از بالا به پایین دیکته شود هر آرزویی برای رشد و توسعه این صنعت خیال خامی بیش نیست.

وی در این باره افزود: در چنین شرایطی سرمایه گذار تمایلی به سرمایه گذاری در صنعت خودرو ندارد، ضمن اینکه در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته انگیره ای برای سرمایه گذاری واردات خودروی خارجی نیز نمی ماند چرا که اکثر مردم جامعه توان لازم برای خرید خودروی خارجی حتی خودروی وارداتی اقتصادی را ندارند.

استاد اقتصاد در دانشگاه یادآور شد: تا زمانی که ممنوعیت یا محدودیت های واردات خودروی خارجی به قوت خود باقی باشد صنعت خودروسازی داخلی تکان مثبتی نمی خورد و نمی تواند روی پای خود بایستد؛ یعنی همواره نیازمند حمایت ها و رانت های دولت است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: هر چند واردات خودرو به دلیل حفظ منابع ارزی محدود شد اما این موضوع توجیه خوبی برای عدم واردات خودروی خارجی نیست، خودرو کالا یا وسیله غیرضروری نیست که محدودیت منابع ارزی را بهانه کرد.

ضرورت تغییر نگاه دولت به صنعت خودرو

آلبرت بغزیان گفت: محدودیت در واردات خودروی خارجی به مثابه عدم توجه به سلامت و امنیت جانی شهروندان است! بنده بر این باورم این ماجرا یک بار برای همیشه باید فیصله داده شود با راهکار مطلوب، البته اگر میل و اراده ای برای انجام این کار در بین مسوولین امر وجود داشته باشد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: حتی اگر محدودیت منابع ارزی وجود دارد دولت با طرح های شراکتی که قبلا نیز تجربه کرده ایم مثل شراکت در تولید خودرو با شرکت هایی مثل پژو یا کیا می تواند ضمن تولید خودرو و تامین نیازهای داخلی، بخشی از خودروی تولید شده را صادر کند.

وی در این باره توضیح بیشتر داد و گفت: با مزیتی که در این بخش ایجاد می شود در مرحله بعدی می توانیم برای برندسازی صادرات اقدامات اصلی را در دستور کار قرار دهیم، چرا که تولیدات طرح های مشترک در وهله اول در بازار به فروش می رسد؛ بنابراین باید سمت وسوی توسعه صادرات را نیز تقویت کنیم.

بغزیان خاطرنشان کرد: شکی نیست سایر روش ها شکست خورده است و دوباره نباید به سراغ امتحان تجارب شکست خورده برویم. تجارب شکست خورده ای مثل مدیریت دولتی یا تعیین مدیر از سوی دولت و واردات خودروی گرانقیمتی که صنعت و بازار خودرو را رقابتی نمی کند، نباید دوباره امتحان شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: روند تولید خودرو و واردات، قیمت گذاری و عوارض و مالیات مثل همه دنیا باید روشن باشد. مردم همواره این پرسش را مطرح می کنند که هزینه تمام شده خودرویی مثل پراید چقدر است که از خودروی اقتصادی و با کیفیت خارجی گرانتر است؟

وی در این زمینه تصریح کرد: به نظر می رسد تلاش شده همچنان بخش اعظم مسائل مرتبط با صنعت خودروسازی کشور در هاله ای از ابهام باقی بماند، مشخص است اشکالی وجود دارد که ابهامات بعد از گذشت پنج دهه برطرف نمی شود و اینکه برخی مایلند به مردم آدرس غلط بدهند که دولت سهم بالایی در صنعت خودروسازی ندارد با این حال روشن نمی کنند وقتی دولت سهامدار اصلی نیست چرا مدیر عاملان خودروسازی را تعیین می کند؟

ضرورت تغییر نگاه دولت به صنعت خودرو

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: اگر خودروساز نمی تواند قیمت تمام شده را کاهش دهد و اگر دولت واقعا به دنبال تامین منافع مردم است واردات را محدود نکند؛ چرا که خودروی وارداتی با عوارض و مالیات معقول ارزان تر از خودروی بی کیفیت داخلی تمام می شود.

وی در ادامه گفت و گو خاطر نشان کرد: واردات خودرو و عدم محدودیت در برابر واردات خودرو به این معناست که دولت با بهانه گیران و طمع کاران برخورد می کند و جز تامین منافع عموم مردم مصلحتی برنمی گزیند.

این استاد اقتصاد تاکید کرد: اگر دولت اینگونه عمل کند معتقد به خدمت به مردم و رشد خودروسازی است در غیر این صورت همان روندی که طی دهه های اخیر داشتیم مجددا در اشکال بدتری تکرار می شود.

پایان//

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =